Post po raz pierwszy pojawił się w serwisie doklasy.pl

Elekcja w Wyborczej

Razem z Kubą zostaliśmy zaproszeni na Czerską do redakcji Gazety Wyborczej, by przeprowadzić lekcje dla tych uczniów, którzy zdecydowali się wziąć udział w akcji strajkowej i nie poszli 10 kwietnia na lekcje. Postanowiliśmy odświeżyć zajęcia, które kilka lat temu stworzyliśmy w zespole Instytutu Badań Edukacyjnych. Wtedy chodziło o to, by pokazać w jaki sposób poradzono sobie w Rzeczypospolitej z pierwszym bezkrólewiem wprowadzając system wolnej elekcji.

Warto polecić źródło, które świetnie sprawdza się na lekcjach. Sprawdziliśmy je na w gimnazjum, szkole podstawowej i za każdym razem przy odpowiednim wprowadzeniu może dać dzieciakom sporo zabawy a nam możliwości ciekawej dyskusji. Chodzi o "ulotkę wyborczą*", jaką zwolennicy Henryka Walezego rozprowadzali wśród uczestników pierwszej elekcji. Specjalnie przygotowany przez nas plik pozwala w łatwy sposób wydrukować dwustronnie to, co najważniejsze.

Jego wykorzystanie może być oczywiście dowolne. My w GW pokazaliśmy go po przedstawieniu ogólnej sytuacji w Rzeczypospolitej i w najważniejszych państwach Europy. W poniższej prezentacji chodzi o slajdy 2 i 3.

ja w gw

Slajdy 5,6,7 nie zostały omówione. Nagraliśmy natomiast dwa filmy (dla dzieci ze szkoły podstawowej i gimnazjum), które w dostosowany dla nich sposób zostały omówione. Każdy z filmów trwa około 10 minut. Dzięki temu, jednocześnie mogliśmy przedstawić wszystkie trzy mapy zarówno naszej młodszej jak i starszej widowni. Pytanie do obu filmów pokazaliśmy na slajdzie nr 4. Ważna uwaga: przed obejrzeniem filmów, podzieliśmy uczestników naszej lekcji na 4 grupy: każda z nich miała wybierać króla z punktu widzenia "swojego" województwa. Na potrzeby tej lekcji wybraliśmy Wielkopolskę, Prusy Królewskie, Małopolskę i Polesie. Tak więc "wyboru" króla dokonywano z punktu widzenia miejsca, z którego "się pochodziło".

A więc jeszcze raz, by uporządkować:

  1. Najpierw temat jako pytanie.
  2. Powiedzenie o najważniejszych mechanizmach elekcji i sytuacji, która ją poprzedziła.
  3. Krótki rzut oka na sytuację poza Rzeczypospolitą.
  4. Pytania, mające na celu ukazanie wewnętrznej sytuacji Rp pod kątem religii, gospodarki i konfliktów w XVI wieku. (dwa filmy, które pomagają uczniom szybciej poznać sytuację (film dla gimnazjalistów, film dla szkoły podstawowej)
  5. Film, który omawia te kwestie
  6. Wybór króla polegający na przeczytania źródła.

W zasadzie nie zdarza się, by uczniowie nie wybierali "Francuza". Ulotka jest tak napisana, że trudno im wybrać kogoś innego. Dlatego też, na koniec, warto zadać kilka pytań na temat tego, kto jest autorem ulotki, czy jest ona obiektywna, o czym świadczą tak a nie inaczej napisane incommda "Francuza". Może to dać dobrą okazję do rozmowy lub pracy domowej na temat roli mediów, ich manipulacji it

  • Wiek XVI–XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i nauczycieli, oprac. Melania Sobańska-Bondaruk, Stanisława Bogusław Lenard, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999, s. 106–107.

Podobne (chyba)