Post po raz pierwszy pojawił się w serwisie doklasy.pl

Mówić ludzkim głosem

Wynalazki i odkrycia XIX wieku długo sprawiały mi problem. Kiedy patrzyłem  na tabele gromadzące dokonania ludzi tamtego czasu, brakowało mi pomysłu na wykorzystanie w całości tej listy. Przecież nie chodzi o to, by uczniów zmuszać do uczenia się tego na pamięć. Mój nowy pomysł ma kilka tygodni i muszę przyznać, że - przynajmniej na razie - jestem zadowolony z efektów.

Przed rozpoczęciem zadania chciałem się upewnić, że uczniowie rozumieją, czym są “długofalowe następstwa” jakiegoś wydarzenia. W tym celu poprosiłem ich o wyobrażenie sobie, w jaki sposób zmieni się życie człowieka, który nagle przewróci się na chodnik. Uczniowie wymienili wtedy różne skutki, wśród których udało nam się wskazać i te natychmiastowe czy bezpośrednie (ból, zwrócenie uwagi przez przechodniów,krzyk), i te długofalowe (rehabilitacja, odwołanie wyjazdu na wakacje, reorganizacja życia domowego ofiary itd.). Ta rozgrzewka była konieczna, żeby w dalszej części lekcji uniknąć myśli typu “wynalezienie żarówki spowodowało, że w pokoju zrobiło się jasno”

Następnie każdy z uczniów miały wybrać jeden, dowolny wynalazek z listy odkryć i wynalazków XIX wieku. Mi najłatwiej było wykorzystać w tym celu listę z Wikipedii, ale takie wykazy można też znaleźć w wielu podręcznikach. Na tym etapie moim zadaniem było jedynie przypilnowanie, by każdy z uczniów miał inny wynalazek.

Po dokonaniu wyboru, poświęciłem trochę czasu na to, by wytłumaczyć uczniom, co każdy z nich będzie miał zrobić. Oto zasady, które przedstawiłem:

- W czasie prezentowania swojego wynalazku mówimy ”ludzkim językiem” (jak do drugoklasisty).

- Wypowiedź powinna zawierać następujące elementy:

  • Co to za wynalazek (co robi, jak działa)?
  • Jaka potrzeba go zrodziła?
  • Jakie poprzednie wynalazki pomogły w wynalezieniu “mojego” wynalazku?
  • Jakie długofalowe następstwa ten wynalazek spowodował? (Tutaj przydaje mi się właśnie historia o wypadku na chodniku).

Następnie dałem uczniom czas na przygotowanie wypowiedzi. Zadanie ma tę zaletę, że nie można go wykonać opierając się na Wikipedii. Trzeba myśleć. Co najważniejsze wytłumaczenie tego, “co to jest” to nie jedyna a na pewno nie najważniejsza część przygotowywanego materiału.

Sama praca zajęła uczniom około 45 minut i na pewno można ją było zadać do domu.  

Kolejna część zajęć to przedstawienie wyników badań przeprowadzonych przez uczniów. Bardzo broniłem się przed “slajdowymi” prezentacjami, zależało mi na wypowiedziach uczniów wykonanych “ludzkim językiem”. Dlatego zadawałem pytania kierując się przedstawioną wyżej listą obowiązkowych zagadnień.

Poniżej moja notatka na tablicy, wykonana podczas rozmowy z jednym z uczniów:

Opis:

W centrum umieścilibyśmy odpowiedź na pytanie najważniejsze: prasa parowa, wynaleziona 1922 w Bostonie. Prasa masowo przygotowywała wiele kopii gazet ze stosunkowo małym udziałem człowieka.

Jaka potrzeba zrodziła ten wynalazek?

- potrzebne było stałe miejsce dla ogłoszeń o pracę, tanie, łatwo dostępne, oraz potrzeba wiadomości

Jakie wynalazki poprzedziły ten nasz wynalazek?

- pismo, papier, druk, prasa drukarska, maszyna parowa

Jakie następstwa wywołał wynalazek?

- ludzie więcej czytają i więcej wiedzą, rozwój nowszych modeli,  lepszy przepływ informacji,

W czasie prezentowana wynalazków bardzo dbałem o to, by wypowiedź była jasna i żeby przestrzegać zasady mówienia “po ludzku”. Przyznam jednak, że najbardziej jestem zadowolony z faktu, że w końcu na moich zajęciach wynalazki ożyły: uczniowie zrozumieli nie tylko, do czego służyły, ale także w jaki sposób faktycznie wpłynęły na zmianę poziomu życia w XIX wieku, dodatkowo zaczęli także dostrzegać, jakie były związki między poszczególnymi odkryciami.

Podobne (chyba)