Przeskocz do treści

Prace domowe

Poprosiliśmy Anię Skiendziel, by napisała kilka słów o tym, w jaki sposób zadaje pracę domowe. Jak zwykle, w Jej przypadku, tekst jest bardzo osobisty. Ania zmienia miejsce pracy. Czekamy więc na nowe teksty. -
[wszystkie teksty Ani*]

Zaczął się rok szkolny. Nie uczę już w gimnazjum, LO i SP, ale w technikum i w klasach sportowych. Sporo się zmieni. Jednak pewnych rzeczy się będę zmieniać m.in. podejścia do zadań domowych. Absolutnie zgadzam się z filozofią inicjatywy “Zadaję z sensem”  

Dlatego, by uporządkować sobie tą kwestię, na bazie własnych doświadczeń, usystematyzowałam cele, zasady i stawiam na kreatywność w propozycjach zadań. 

Cele

Warto przede wszystkim wyznaczyć sobie oraz uczniom, jaki cel ma spełniać zadanie domowe. Uważam, że najważniejsze jest odpowiedzenie właśnie sobie na pytanie, co chcę osiągnąć tworząc i zadając pracę domową. Bez tego, to naprawdę nie ma sensu.

Kilka przykładów ewentualnych celów:

  • wykorzystanie wiedzy,
  • kształtowanie umiejętności miękkich,
  • rozwój kompetencji kluczowych,
  • wykorzystanie zainteresowań i talentów uczniów,
  • rozwój talentów/zainteresowań,
  • praca w grupie lub praca indywidualna.

Zasady zadań domowych:

- jasne kryteria oceny i precyzyjne zasady wykonania zadania, uczniowie muszą dokładnie wiedzieć, czego od nich oczekujemy, jak mają wykonać zadanie. Istotne jest też, by podać, czy mają pracę wysłać mailem, przynieść osobiście. Nie może być tutaj żadnych niedomówień.

- pozytywne wzmocnienie, zadanie domowe powinno zmotywować ucznia, szczególnie gdy stosowane przez nas prace pisemne, mu nie wychodzą i ma trudności z przyswojeniem faktografii, analizą źródeł albo zwyczajnie się stresuje podczas sprawdzianów, czy innych form sprawdzania wiedzy i umiejętności. Dlatego ważne, by zadanie miało inną formę i dało uczniowi szansę na wykazanie się umiejętnościami.

- dobrowolność (nie przynosisz - trudno, twoja strata), szansa dla każdego na lepszą ocenę, ale też ponoszenie konsekwencji i świadomość zmarnowania szansy, gdy się go nie odda

- podanie ostatecznego terminu- dokładne podanie, do kiedy czekamy na oddanie zadania domowego,

- różnorodność - możliwość wykazania się uczniom z przeróżnymi talentami i zainteresowaniami. 

- omówienie zadania domowego (zwrócenie uwagi na plusy i co można by poprawić),

- dostępność zasad - można prowadzić bloga lub wywiesić zasady w widocznym miejscu w sali.

Warto porozmawiać wcześniej z uczniami o ich możliwościach, co są w stanie wykonać i na kiedy. Pamiętajmy, że sporo z nich chciałoby się wykazać, ale mają też mnóstwo dodatkowych obowiązków.


Przykłady zadań domowych:

  1. Wykonanie kart timeline (ważne są szczegółowe wytyczne, co do formy, ale i wcześniejsze ustalenie, jakie wydarzenia mają się na nich znaleźć). Osobiście przekonałam się, że brak dokładnych wytycznych sprawia, że każda grupa przynosi co innego. Przy tym zadaniu inspirowałam się projektem Izy Wyppich

Efekty pracy moich uczniów dot. Drogi do niepodległości. Starsze klasy wykonywały napisy w języku angielskim. Takie karty mogą przydać się np. podczas wymiany z uczniami z innych krajów

  • praca w grupie, 
  • analiza i selekcja informacji (jakie wydarzenie umieścić na karcie, a mogli ich wykonać określoną ilość)
  • porozumiewanie się w języku obcym
  • wykorzystanie uzdolnień plastycznych

2. Plakaty propagandowe np. Napoleona Bonaparte. Celem zadania było wykonanie plakatu w dowolnej formie, max w formacie A3. 

  • wykorzystanie wiedzy z lekcji o Napoleonie Bonaparte, wiedzy o społeczeństwie
  • zapoznanie się z plakatami propagandowymi, ich formą, celami
  • kształtowanie kreatywności
  • rozwijanie umiejętności plastycznych, graficznych

3. Ulotki polskich partii politycznych (PPS, PSL, SDKPiL, endecja)

  • wykorzystanie wiedzy z lekcji 
  • analiza ulotek wyborczych partii politycznych
  • kształtowanie kreatywności
  • rozwijanie umiejętności plastycznych, graficznych

4. Memy (można określić np. by pracować tylko na dziełach Jana Matejki)

  • zapoznanie się z dziełami np. polskich malarzy Jan Matejko, Juliusz i Wojciech Kossak, Jacek Malczewski
  • praca w parach
  • wykorzystanie memów jako jednej z popularniejszych form, która trafia do młodzieży

5. Zadania domowe na kahoocie, quizizzie, czy quizlecie ---> www.quizlet.com

  • W tym przypadku używam dwóch możliwości. Albo ja wcześniej tworze testy i uczniowie mają możliwość rozwiązywania ich w domu. Albo to oni je tworzą i tym sposobem oprócz analizy faktografii, szukają zdjęć, map, filmów, by uatrakcyjnić rozwiązywanie swoim koleżankom i kolegom.

6. Tworzenie fakebooków za pomocą www.classtools.net
Więcej na ten temat http://auctrix.blogspot.com/2017/09/class-tools.html

  • wykorzystanie wiedzy
  • ćwiczenie umiejętności technologicznych
  • analiza
  • kojarzenie faktów i związków pomiędzy postaciami

7. Rebusy historyczne http://auctrix.blogspot.com/2019/03/historyczne-rebusy.htm

8. Pamiętniki z wyprawy http://auctrix.blogspot.com/2018/03/swiat-podroznikow-i-odkrywcow.html

9. Referaty

Czasami zadaję przygotowanie referatów. Najczęściej dotyczą one konkretnych postaci, o których chciałabym, by uczniowie coś więcej wiedzieli. Jednak i tu panują zasady. Przetestowałam, że ta metoda dosyć dobrze się sprawdza. Uczniowie wiedzą, czego oczekują i co mają wyszukać, jak uporządkować informację. 

Oczywiście starsze klasy ćwiczą również wypracowania, analizę źródeł. Jednak wszystko to dalej opiera się na jasnych zasadach, wytłumaczeniu celu tych dodatkowych ćwiczeń. W przypadku maturzystów z historii, czy wiedzy o społeczeństwie ćwiczenie wypracowań jest niezbędne, ale to też trzeba uczniom wytłumaczyć, podać kryteria, podeprzeć statystykami, by widzieli w tym SENS.

Anna Skiendziel – absolwentka historii o specjalności nauczycielskiej i studiów podyplomowych z wiedzy o społeczeństwie z integracją europejską. Nauczycielka w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum ogólnokształcącym w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 5 w Zabrzu. Członkini Zarządu Fundacji „Projekty edukacyjne”. Instruktorka teatralna. Trenerka wystąpień publicznych i debat oksfordzkich. Kilkunastoletnie doświadczenie w koordynacji projektów edukacyjnych, w tym dotyczących debat oksfordzkich jak: Śląski Turniej Debat Oksfordzkich, Turniej Debat Historycznych IPN, Charytatywny Turniej Debat Oksfordzkich “Debatuj z sercem”. Wieloletnia sędzia debat oksfordzkich na poziomie lokalnym i ogólnopolskim, gimnazjalnym, licealnym i akademickim. Przewodniczka terenowa po województwie śląskim i górska od Beskidu Śląskiego po Bieszczady. Pomysłodawczyni Szlaku kobiet w województwie śląskim i współautorka przewodnika „Jej ślad w historii – szlak kobiet w województwie śląskim. W cieniu Beskidów”. Od lat zajmująca się herstorią. Propagatorka edukacji regionalnej, współautorka innowacji programu nauczania historii z elementami historii Śląska. Ślązaczka z przekonania. Miłośniczka psów, wegetarianka, feministka. Uwielbia uczyć i uczyć się.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *