Post po raz pierwszy pojawił się w serwisie doklasy.pl

Samemu utkać tkaninę z Bayeoux

Ile razy na spotkaniach z nauczycielami słyszałem: "Wszystko fajnie i cacy, ale kiedy my to mamy zrobić". Przyznam się szczerze, że pewnego dnia przestałem zadawać sobie takie pytania i stwierdziłem, że żyję za krótko w swoim nauczycielskim życiem, żeby tylko "robić program". ,

Czasami więc nie mogę sobie odmówić zajęć które są moim zdaniem równie ważne jak te kanoniczne, ale niekoniecznie wpychają uczniom kolejną dawkę wiadomości.

Kiedyś była jeszcze okazja porozmawiać sobie o Wilhelmie Zdobywcy, który w 1066 pod Hastings rozpoczynał naszą szkolną historię.

Nowa podstawa programowa zmusi nas znowu pewnie do opowiadania o bitwie w V klasie. I może wtedy będziemy mogli powiedzieć o tkaninie. W zasadzie trudno o niej nie mówić. Nie dość, że przemawia do uczniów swoim prostym przekazem ("proszę Pana to w sumie taki komiks"), to do tego jestem dużo akcji, krwi no i happy end na końcu.

Zazwyczaj tkaninę omawiam tak: rozdaję fragmenty uczniom i proszę o interpretację. Następnie proszę uczniów, by spróbowali rozdane fragmenty poukładać chronologicznie. I, jak często lubię robić, nie mówię czy zadanie zostało wykonane dobrze czy nie (więcej o tej metodzie piszę tu). Uczniowie mają się o tym samodzielnie przekonać oglądając tę animację:

Nie lubię muzyki dodanej do filmu więc zazwyczaj ja wyciszam i wolę słuchać analizy uczniów "na żywo". Najczęściej muszą poprawić wcześniej ustaloną kolejność scen. Również wtedy dość szybko opowiadamy sobie, kto jest kim i jakie znaczenie miała bitwa. Dla chcących wiedzieć więcej można polecić inny, krótki film BBC o bitwie.

Ale to wszystko jest tylko wstępem do prawdziwej zabawy uczniów. Jak już wejdą w klimat tkaniny mogą sobie utkać swoją wersję za pomocą tego narzędzia. Świetnym pomysłem jest podzielenie wszystkich obiektów z tkaniny na kategorie: folc, brave, beasts, buildings, misc, Możliwość pisania swojego tekstu (może na angielskim?) oraz budowania kolejnych scen. Można więc zrobić galerię, można prosić klasę o stworzenie alternatywnej wersji bitwy (praca w grupach wymagająca dość mocnej współpracy i ustalenia planu przez przystąpieniem do pracy). Pomysłów może być mnóstwo.

Podobne (chyba)