Post po raz pierwszy pojawił się w serwisie doklasy.pl

Wybory we Francji a ideologie z XIX wieku

NIe wiem, jak inni nauczyciele, ale ja mam często tak, że pomysły na lekcje przychodzą w najmniej oczekiwanych okolicznościach. Na przykład podczas nocnego karmienia kota. Mój kot ma to do siebie, że w zasadzie zawsze między 2 a 4 w nocy musi coś przekąsić i do tego potrzebuje mnie. Bo tylko ja, z całej rodziny, mogę podać mu to jedzenie. No i właśnie w takich, nocnych okolicznościach - szukając puszki, przyszło mi do głowy, że I tura wyborów prezydenckich może mi się przydać na lekcji dotyczącej ideologiom, które omawiamy w czasie realizacji zagadnień z XIX wieku. Tak więc, by upewnić się, że uczniowie zrozumieli jakie są charakterystyczne cechy poszczególnych ideologi postanowiłem porozmawiać o całkiem współczesnym temacie. Zgodnie z dobrą zasadą, że nie ma sensu omawiać czegokolwiek jeśli uczniowi nie uzasadni się PO CO się czegoś uczy postanowiłem zaprezentować również to, jak "socjalizm", "liberalizm", "nacjonalizm" czy "konserwatyzm" mają się obecnie. Nie chciałem dotykać polskiej rzeczywistości politycznej bo mogłoby to wzbudzić jakieś niepotrzebne napięcia a chciałem być jak najbliżej meritum.

Na stronach Polska The Times znalazłem przystępny przegląd sylwetek i programów wszystkich 11 kandydatów. Namawiam, by wcześniej zastanowić się w jaki sposób zebrać informacje o poszczególnych kandydatach: omawiać je wspólnie "jeden po drugim", podzielić kandydatów między grupy. Ja wykorzystałem dokumenty Google.  Przygotowałem tabelę i moja mała 14 osobowa klasa, wpisała szybko odpowiednie treści do tabeli. OK... szybko to może zbyt przesadzona informacja. Wiadomo, że zawsze znajdzie się uczeń, który "nie wie", "nie może znaleźć", utrzymuje, że tu "nic nie pisze"... Po przejściu tych oczywistych problemów pojawił się jednak zestaw dość ciekawy do analizy.

Poniżej fragment tabeli dotyczący mniej znanych kandydatów, jeszcze w trakcie edycji.

Akurat w tym fragmencie przeważa grupa kandydatów o lewicowych poglądach, ale kandydata z numerem 1. można określić jako konserwatystę, przywiązanego do tradycyjnych wartości. Z kolei omawiając program Marii Le Pen, bez trudu uda się znaleźć przykłady myślenia nacjonalistycznego itd. Nie chodzi mi więc o to by poświęcać na to dużo czasu. Zależy mi na tym, by uczniowie, na żywym, ciągle aktualnym materiale, zobaczyli, że to czego się uczą wciąż ma znaczenie.

PS. Kot niestety nie zawsze wpływa na moje kreatywne myślenie. Najczęściej po porostu mnie wkurza. Ale tym razem mu dziękuję

Podobne (chyba)